Ny CEO och Chief Revenue Officer stärker Bluebeams ledningsgrupp

In Pressrum by Ratika Sadana

Jon Elliott befordras till CEO för Bluebeam efter att Jim Atkinson anställts som CRO

Pasadena, Kalifornien, USA (26 juli 2017) Bluebeam, Inc., ett av Nemetschek Groups dotterbolag som anses vara en ledande utvecklare av innovativa tekniklösningar för arkitektur-, ingenjörs- och byggbranschen (AEC), tillkännagav i dag två viktiga nya medlemmar i sin ledning – Jon Elliott, som befordrats till Chief Executive Officer och Jim Atkinson, som anställts som Chief Revenue Officer.

Innan utnämningen till CEO arbetade Jon Elliott som Chief Operating Officer på Bluebeam. Han har närmare två decenniers erfarenhet av ledarskap inom global drift, försäljning och finans, och en bakgrund inom global maskinvara, programvara och tjänsteföretag – från små, privata teknikföretag till stora, noterade bolag med världsomspännande verksamhet inom media-, underhållnings- och musikbranschen.

”Bluebeam har bidragit avsevärt till Nemetschek Groups tillväxt sedan förvärvet. Jon har tagit initiativ till strukturella förändringar av Bluebeam för att de ska kunna bibehålla sin snabba expansion och jag är övertygad om att han kommer att gå i spetsen för Bluebeams nästa tillväxtsteg”, säger Sean Flaherty, ordförande för Bluebeams styrelse och Chief Strategy Officer på Nemetschek Group. ”Vi tvivlar inte på att Jons vision kommer att bredda Bluebeams globala ledarskap inom AEC-branschen”.

Utöver befordran av Jon Elliott välkomnade Bluebeam även Jim Atkinson till den nya rollen som CRO i juni. Jim Atkinsons 20-åriga erfarenhet av ledarskap i tekniksektorn kommer att spela en viktig roll i Bluebeams steg in i nästa fas av tillväxt och global expansion. I sina senaste roller har han bland annat arbetat med att ta fram framgångsrika, globala team för försäljning, marknadsföring och affärsutveckling på Avid och Line 6.

”Bluebeam grundades med en kultur som bygger på djupgående relationer till kunder och partners”, säger Jon Elliott. ”Jims expertis vad gäller att utveckla arbetsgrupper med fokus på värdeskapande gör Bluebeams ledningsgrupp ännu starkare, så jag är övertygad om att han kommer att spela en viktig roll i att hjälpa oss att ta vår kundfokuserade innovation till nästa nivå medan vi fortsätter att expandera.”

Bluebeams medgrundare Don Jacob behåller sin post som CTO. ”Vi uppskattar verkligen allt som Don Jacob har gjort för att vägleda företaget genom övergångsperioden”, säger Sean Flaherty. Don Jacob fortsätter att ansvara för företagets kundledda produktutveckling och har samtidigt en ledande roll i Nemetschek Groups bredare portföljinitiativ.

Även Tracy Heverly ingår i ledningsgruppen som Chief Human Capital Officer. Hon fortsätter att verka som en hörnsten i Bluebeams kultur samtidigt som hon spelar en nyckelroll i den globala utökningen av kontorslokaler. Tracy ansvarade senast för öppnandet av Bluebeams kontor i Stockholm, och har hand om den fortsatta expansionen av Bluebeams närvaro i USA med nya kontor.

Bluebeam, Inc.
Över en miljon människor i fler än 130 länder förlitar sig på Bluebeams smarta, intuitiva markerings- och samarbetslösningar som avancerar teknikbranschens metoder för att arbeta med, hantera och samarbeta på projekt digitalt. Bluebeam grundades i Pasadena i Kalifornien och har växt till att nu omfatta kontor i USA, Danmark, Kanada, England och Sverige. Bluebeam är en del av Nemetschek Group. Ladda ner en 30-dagars testversion av Bluebeam Revu på vår webbplats.